torsdag 24. mars 2016

Project life. Steg for steg

Hei. Nå har jeg veldig lyst på vår, og varmere tider. Og det er nettopp VÅR som er temaet vårt hos papirlosjen denne måneden i utfordringen. Og vår er også temaet på pl-siden jeg har laget i dag. Jeg har også laget en steg for steg til dere. Her viser jeg hva jeg må ha til en pl-side, og jeg har også laget en video om prosessen fra begynnelse til ferdig side. Er du en av de som har lyst til å prøve deg på project life, men ikke tatt steget ennå? Da har du en gylden mulighet til å begynne nå.

Det første jeg gjør når jeg skal lage en pl-side, er å finne frem bilder.
Jeg har en bok der jeg skriver opp alle sidene jeg vil lage. Her står tittel på bildene og dato de er tatt. De samme folderne har jeg på dataen med bildene i. Så når jeg er klar til å scrappe noen bilder, finner jeg lett bildene på dataen og printer de ut.


Mange lurer på om det lønner seg å printe ut selv. Hvis du betaler full pris hos fotograf, så lønner det seg absolutt og printe selv. Samtidig som du har mer kontroll på hva du printer ut, og kan lett redigere bildene til ønsket kvalitet og størrelse. Bestiller du bilder over nettet til en billig penge, kan det lønne seg og gjøre dette. Jeg for min del har brent meg noen ganger, ved å sende inn feil bildefil, eller dobbelt opp og lignende. Så da blir det fort dyrt. Så dette er fullt og helt en smakssak.

Ett fint redigeringsprogram er Collagelt. Dette koster imidlertid penger å ha, ca 170 norske kroner, men vel verdt det hvis man bruker det. Collagelt er ett program der du kan sette sammen flere bilder på en utskrift. Veldig fint til å få to små bilder på ett 10*15cm ark. For å redigere bildene i farger og lys, bruker jeg Photoshop. Dette koster også penger, men det finnes mange greie redigeringsprogram gratis på internett.

Så over til hva jeg må ha når jeg lager pl-sider. Jeg må ha foto hjørner (eller annen dobbelsidig teip), hjørnekutter, penn, vannfast stempelpute, bilder og pl-kort eller ark.
Det er veldig greit å bruke restepapir til project life. Diverse pynt, og selvfølgelig plast lommer til pl.



Til pynt bruker jeg mye stickerser og klistermerker. 
Enamel dots både med og uten bling og stempel med ord.
Når det gjelder pynt, må du tenke over tykkelsen på pynten. Det er små lommer, og tykk pynt blir veldig bulete. Så tenk flat pynt.




En liten grov oversikt om hvordan jeg tenker å lage siden.


Siden begynner å ta form.


Når jeg har funnet pl-kort, bilder og plastlomme, så tar jeg hjørnekutteren og avrunder hjørna. 
Dette må ikke gjøres, men jeg syns det blir ett mykere resultat av dette. 
Det går fint an og ha rette hjørne. Dette er en smakssak.


Så er det å legge på pynt og tekst. 
Jeg er ikke så veldig flink til jornaling (skrive hva som skjer), 
men bruker ofte stempler og klistermerke med tekst eller ord, som forklaring.
Noe jeg alltid har med på mine sider både pl-sider og LO'er, er datoen bilde er tatt.


Det er dekorativt med små ansamlinger av pynt.


Når jeg skriver, bruker jeg håndskrift.
Det er ikke noe som heter dårlig håndskrift, for den er deg, 
og ett unikt minne for dine etterkommere. 


På denne siden har jeg også brukt ett stempeltrykk fra All dressed up.
Fargelagt med Copic.


Og sånn ble den ferdige siden.


Jeg har denne gangen laget en pl-side til. 
Her filmet jeg under prosessen, sånn at dere kan se hvordan jeg jobber. 
Denne filmen vare ca 30 min.



Sånn ser den ferdige siden ut.




Det var det jeg hadde for i dag. 
Er det noe du lurer på eller savner i mitt innlegg? 
Legg igjen en kommentar, 
og jeg skal svare så godt jeg kan :-)

Ønsker dere alle sammen en riktig god påske.
Husk det finnes ikke dårlig vær for oss scrappere, bare fint scrappevær :-)
Kanskje du skal prøve deg på en project life side? 


Til vi sees igjen, ta vare på deg og dine.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar