fredag 29. januar 2016

Hvordan lage figurer med papirleire i silikonformer.


I dag har eg en tutorial til dere.
Eg skal vise en enkel måte å bruke papirleire.




Eg synes det blir fint å bruke resin figurer som en ekstra touch prosjektene mine,
men det er ikke alltid eg kan fordi eg har brukt de opp de eg hadde.
I lengden blir det og dyrt å bruke resin figurer.
Om en har former, eg skal vise med kake fondant former,
kan en lage egne figurer med papirleire.

Det finnes måter å lage egne silikonformer selv,
du kan kjøpe RANGER : MOLD-N-POUR
eller lage en masse med bla bygningssilikon.
Om det er interesse kan eg vise det ved en senere anledning
da eg ikke har prøvd de to metodene enda.
Da kan du lage former av det meste.





Det finnes flere typer papirleire.
Eg har her brukt DELIGHT AIR DRY PAPERCLAY
Hvilken du velger er en smakssak.
Vannbasert maling kan eltes inn i Delight leiren.





Eg passer på å dytte papirleiren lett inn i formene slik at eg skal få med alle detaljer.
Skal eg bare lage et sett med figurer lar eg ofte figurene bli liggende litt i formene før eg tar de ut.
Det kan gjøre det lettere å ta de ut av formene.
Men med disse formene eg brukte her så gikk det lett å få de utav.





Eg pleier å lage figurene noen dager før eg skal bruke de.
Dette for da kan eg bare la de lufttørke,
noe som kan ta litt tid.
Med denne leiren står det på pakningen at det kan ta 1 - 3 dager,
alt etter hvor tykk prosjektet er.

Enkelte typer papirleire kan tørkes i steikeovnen,
men les instruksjonene nøye og følg veldig nøye med.
Brent papirleire figurer er ikke noe gøy
og sjekk om formene tåler varme om du vurderer å putte de inni med papirleiren oppi!




Dette er hva eg fikk ut av en pakke med papirleire,
nå var det å finne prosjekter å putte de på.
Som nevnt tidligere lar eg figurene blir liggende noen dager før de blir brukt,
noe som passer bra for de skal brukes på noen av mine prosjekter i februar.
Stay tuned and you will see.... :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar